Manisnya CintaMu

Hidup Lebih Bermakna...

Saturday, July 26, 2008

Jawapan Daripada Al-Quran

Jawapan Daripada Al-Quran

Kenapa aku diuji?
Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan menyatakan, “kami telah beriman,” dan mereka tidak diuji? Dan sungguh, Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta. (Al-Ankabut 2-3)

Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan?
“Diwajibkan atas kamu berperang, padahal itu tidak menyenangkan bagimu. Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui”. (Al-Baqarah 216)

Kenapa ujian seberat ini?
“Allah tidak membebani seseoarang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Dia mendapat (pahala) dari (kebajikan) yang dikerjakannya dan dia mendapat (siksa) dari (kejahatan) yang diperbuatnya..(Al-Baqarah 286)

Rasa kecewa?
“Dan janganlah kamu (merasa) lemah, dan jangan (pula) bersedih hati, sebab kamu paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang beriman”. (Al-Imran 139)

Bagaimana harus aku mengahadapinya?
“Dan mohonlah pertolongan (kepada Allah) degang sabar dan solat. Dan (solat) itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk” (Al-Baqarah 45)

Apa yang aku dapat daripada semua ini?
“Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang di jalan Allah sehingga mereka membunuh atau terbunuh, (sebagai) janji yang benar dari Allah...” (At-Taubah 111)

Kepada siapa aku berharap?
“cukuplah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepadaNya aku bertawakkal, dan Dia adalah Tuhan yang memiliki ‘Arasy (singgahsana) yang agung”. (At-Taubah 129)

Aku tak dapat tahan...
“...dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya yang berputus asa dari rahmat Allah, hanyalah orang-orang yang kafir.” (Yuuf 87)

Rasif Ahmad

No comments: